Park Aveny Café (lunch)

Äntligen fredag! Vad betyder det? Jo, det betyder att veckans bästa lunch serveras. Idag hade hela två personer ringt och anmält sitt intresse för att dinera med mig.

Självklart gick vi då till Restaurang Fond som även har en stjärna i Guide Rouge (Le Guide Michelin) för att avnjuta deras goda fredagslunch i skepnad av en kalvstek med glaserade rotfrukter, sherrysås samt pressgurka och kokt potatis. (Summa 115 hårt beskattade kronor)

Jag och min vän stod vid hovmästarstationen och bad om ett glas vatten medan vi inväntade vår tredje gäst.

Vi gick sedan och satte oss i den ljusa minimalistiska lokalen. Det är ljust och trevligt tack vare de stora panoramafönstrena, fast utsikten är mot ett dunkelt område uppe vid Götaplatsen utan några förmågor att vila ögonen på.

Vi får snabbt in en liten skål med god sallad var, samt ett mycket gott bröd.

Då vi alla snabbt vet vad vi ska ha så ber vi att få beställa. ”Tre stycken kalvstek tack!”

”Tyvärr, den är slut för dagen. Men ni kan ta en viltwallenbergare (för det facila priset av 175 kr!!) eller fish n chips (sic! för 135 kronor).”

”Don’t call me, I call you” sa jag till servitrisen och undrade varför inte hovmästarn informerat oss om den bristande kökslogistiken innan.

Till servisens försvar kan jag nämna att hon sa att vi självklart är välkomna att avsluta vår sallad och bröd innan vi lämnar. Men med svensk stolthet reste vi oss snart (okej jag knapprade i mig lite till av den goda salladen) och gick ut.

Efter denna besvikelse så begav vi istället ner till Park Café!

Helstekt ryggbiff med parks kryddsmör & pommes a lumette (103 kr) bjuds det som kötträtt denna soliga höstfredag.

Jag bad om att få in ett fransk-svenskt lexikon så att jag kunde tolka menyn lite bättre. Jag är ju trots allt inte allt för ofta i St. Tropez med Martin Dahlin, så min franska är ganska så undermålig. Servisen tittade lite underligt på mig men vi kom snart överens.

I väntan på maten för vi en sallad som mest är som en pizzasallad med några blad ruccula på. Men den brukar annars vara väldigt trevlig. Och brödet är underbart segt och knaprigt på samma gång. Men det var bättre förr. De senaste gångerna jag besökt Park så har brödet serverats aningen kallt. Och det är varken bra för konsistens eller smak. Till brödet serveras en aioli samt en gurk/senapsröra. Jag beställer in hederligt gammalt smör som vanligt jag.

När maten anländer visar det sig att a lumetten är som tunna pommes strips som är superknapriga. Precis som sådana pommes strips men kan köpa i vid chipshyllan i Ica.

Kryddsmöret är av typen Café de Paris (oväntat, not!). Och det är en god rödvinsreduktion till anrättningen plus en hög spenat på.

Jag beställde extra stor portion men märkte ingen större skillnad gentemot mina vänners. Men portionerna var ändå rikliga helt klart och ingen behöver lämna bordet hungrig.

Smaklighet: ψ ψ ψ ψ
Hälsosamhet: ♥ ♥
Prisvärdhet: € €

Park Café

Fotot på bilden är extrautrustad med extra stort kryddsmör.
Det var inte DET jag menade med extra stor portion

Lämna en kommentar