Lunch – Jensen’s Bøfhus

Kött, kött, kött! Javisst måste jag erkänna att jag älskar kött och därmed köttrestauranger.

Men vad är det med danskar och köttrestauranger? Hereford Beefstouw och Jensen’s är ju båda danskar.

Varför har vi inga argentiska köttrestauranger i den här lilla feskestaden. Antar att det är pga att Frölundas och IFKs supportrar inte kan relatera till sådana länder.

Nä, i en fotbollsstad som Göteborg så ska det vara gôtt mos på en helspecial och gurkmajonäs. Och när man ska bjuda på stort så går man kanske till Jensen’s Bøfhus (efter matchen).

Lokalen är märkligt inredd. Väggarna är en blandning mellan stilfull 80-tal a la New York blandat med gulsvampade vägger a la 90-talet. Högst besynnerlig blandning. Men då jag inte kommer från inredningsförbundet så är det inte detta vi ska betygsätta denna afton. (men kanske nån annan gång)

Har ni bråttom? Kom då gärna med fördel inte till Jensen’s. Jag och min lunchdejt fick det till att de var 5-6 personer i serveringen. Men de tycktes mest drälla omkring och inte göra nånting. Det är väl skillnaden mellan ett omoget franschisekoncept som detta och ett amerikanskt som McDonalds.

Ja tid tar det. Men detta visste vi om från början. Och var gör man då istället för att sitta och rulla tummarna i väntan på varmrätt? Jo, man börjar med desserten så klart!

Mina läsare vet vid det här laget vilken förkärlek jag har till bufféer. Och att jag inte är feg för en glass då och då (gärna utan laktos). Så en glassbuffét (49 kr) är inte worst case scenario!

Sylt, chokladsås, mängder av strössel, daimkulor, chokladkross, you name it, they’ve got it!

Kvaliteten på tillbehören är väl inte direkt top notch, men det går ner. Sanna mina ord, det går ner!

När maten sen anländer är man lagom mätt och känner att man fått en riklig måltid även om man väljer din minsta lunchbiffen, en flankstek på 150 gram för 59 kr. Man kan få en 250 grams fransyska för 79 kronor.

Man får god stekt potatis till maten och valfri sås. Jag rekommenderar whiskysåsen.

Ingen sallad eller dryck ingår i priset. Synd vad gäller salladen, men drycken spelar ingen roll, för ni drycker väl isvatten till maten hoppas jag?? Hoppas det!

Smaklighet: ψ ψ ψ ψ
Hälsosamhet: ♥ ♥
Prisvärdhet: € € €

OBS! ”Jensen’s” är ingen felstavning utan i danskan utmärker de genitivformen med apostrof precis som i engelskan.

Jensen’s BøfhusJensen’s Bøfhus

Kommentera

