Persian Palace (lunch)

”Location, location, location” brukar sägas vara de tre grundstenarna för lyckad marknadsföring. Men ägarna till Persian Palace missade nog alla tre lektionerna.

Från att tidigare legat på en avsides gränd vid Stampgatan så har nu restuarangen flyttats till en, om möjligt, ännu märkligare plats. De har flyttat in på Karl Gustavsgatan 56, vilket är inne på gården till ett bostadsområde.

Fläktanordningen och cirkulationen i lokalen håller nog inte branschstandard då det osar ordentligt av fritösen. Vill du lukta och känna dig som en fiskpinne så är detta stället att besöka! Lokalen har väl tidigare varit ett tillhåll för en syjunta eller liknande så man kanske inte ska förvånas.

Man beställer maten stående vid kassan. När vi har gjort vår beställning och satt oss inne i restaurangen så ser vi en gråsparv flyga omkring. Jag hoppas inte det är den fågeln de använder i sin kycklingkebab. Som tur är hade vi inte beställt det denna dag.

Hur mycket iranier än misslyckas med allt inom drift av restauranger så misslyckas de sällan med att servera god mat! Så även på Persian Palace som serverar en Sabzi-polo till lunch. Detta är en lammkött kokt i sky tillsammans med dillris. Det smakar lika gott som det låter ovanligt. Det persiska köket tillhör våra absoluta favoriter och denna klassiker ger er en fantastisk smakupplevelse!

På menyn finns även några andra rätter varje dag, bl a kobide, dvs grillad lammfärskebab, som ett stående alternativ. Kobiden är mindre än på andra persiska restauranger. Här får man ett spett medan man på de flesta andra ställen får två spett. Men å andra sidan brukar man få betala mer på de andra ställena. Ett spett räcker för en person även om man är storätare som vi är.

Tre gångar i veckan serveras även djodje-kebab vilket innebär grillad marinerad gråsparv kyckling. 70 kronor kostar lunchen och betalas direkt till kassan.

Läsk och salladsbuffé ingår. Den lilla salladsbuffén känns lite billig, men denna dag visade sig även finnas ugnsstekta grönsaker med bl a aubergin. En mycket utsökt bonus!

Det kan vara värt att tänka på att bor man inte eller pluggar vid Chalmers så kan man se fram emot en lång uppförsbacke upp till restaurangen som ligger vid Kapellplatsen (Landala Torg).

Slutligen, Persian Palace är ännu en medioker persisk restaurang i Göteborg, men i brist på riktigt bra sådana så är vi glada att få äta god persisk mat och kommer självklart tillbaks! Om inte annat så för att säga hej till den flygande pippifågeln i lokalen.

Smaklighet: ψ ψ ψ ψ
Alltid gott med persiskt men kunde ha varit bättre.
Hälsosamhet: ♥ ♥ ♥ ½
Salladsbuffé och ugnsstekta grönsaker. Mat med låg fetthalt. Ta lugnt med riset bara!
Prisvärdhet: € € € ½
Ganska så billigt, men i den miljön är inget annat att förvänta

Tack för visat intresse!

14 responses to “Persian Palace (lunch)

  1. vart är du..? skicka till mig din adrees..

    tack o hejdå

  2. Vem då? Menar du mig? Jag är hemma just nu.

    Min adress har du ju redan. Det är https://nojesguiden.wordpress.com/

    Tack för visat intresse!

  3. hejsan när var det ni gick till persin palace. Nämligen är det min familje som äger den resturangen. Gillade ni maten ?

    • Amanda, det var längesedan vi var där nu. Se datum på inlägget. Men vi ska kommer nog på besök snart igen!

  4. du ska smaka deras maat de har gjort massor med ändring knäcker all persia resturanger idag

  5. det har blivit annurlunda faktist mkt fräschar godare o mer får man desutom billiig öl vin cider 25:- kr hur billig som helst kan fan för festa perfeeekt i helgennn

  6. ”Hur mycket iranier än misslyckas med allt inom drift av restauranger . . . ”
    Det var ju … lite generaliserande. Och i vilket fall .. onödigt? ..

  7. Åt där nyligen. Bra mat, bra service. Däremot sjabbig inredning och lite folk, något som till stor del beror på lokalen och den utvändiga designen. Men maten är bra och riktigt god, dessutom riktigt prisvärt

  8. Det här kan vara den roligaste recensionen jag någonsin läst!!
    Jag är själv iranier och kunde inte sluta flabba :) Jag brukar äta på persian palace och dem gör väldigt god mat. Prisvärd! 79 – 89 kr för en kobide? Kan varmt rekommenderas! Men ventilationen borde ordnas.

    Förhoppningsvis börjar dem servera gråsparv till hösten åxå ;)

    Tack för läsning! Två tummar upp!!!

  9. Min favoritmat är persisk mat och speciellt kobide.
    Jag har varit på Sofie, Merci, PP, Akbar chark i hisingen, Resturang Iran i stigbers, osv.
    Den saftigaste och godaste kobiden finns på persian palace.
    Dom största spetten får man dock på Merci, större portioner i allmänhet.

    Det jag saknar på persiska restauranger är mix-talrikar eller mixade rätter för vettiga priser.
    Dom persiska restaurangerna har höjt sin standard rejält jämfört med säg 10-15 år sedan.
    Mvh

  10. Har varit och ätit på lunchen. Lammbärsbiffarna är att rekommendera! Sist jag var där vart jag inte lika nöjd med personalen, en surare och otrevligare tjej får man leta efter. Vet inte om hon vaknat upp på fel sida eller nått men om man är serviceminded så lämnar man ”citronen” hemma och visar ett leende till kunden oavsett vad det är för dag i veckan. STORT minus där! MEN matmässigt finns där bara en massa PLUS! /Nöjd lunchare

  11. Jag beställde igår kväll 2 maträtter för avhämtning (shish-kebab).
    Väl hemma, så öppnade jag madboxarna & trodde det var ett skämt!!! TRE stycken Små köttbitar och TRE stycken kycklingbitar inclusive ris som mättar en barnportion. PINSAMT! 99kr för 1 sådan portion, om jag inte bodde så långt ifrån så hade jag åkt dit direkt igen & krävt mina pengar tillbaka. Aldrig mer dit, & jag rekomenderar INGEN att äta där.
    Namnet borde för övrigt bytas från Persian palaca till Pizzeria, då det mest är pizzor på menyn….

  12. ähhhhh! Sara va inte så bitter!!

    Du beställde säkert barnportion bara :)

  13. Det var länge sedan jag och mina vänner åt på Persian palace, god mat men arrogant, otrevlig personal. Vi ( ett gäng på 12 pers ) kommer aldrig mer att äta där!

Kommentera

