Café Publik (lunch)

Idag var det dags att bege sig ännu längre in i de röda kvarteren. Lunchdestinationen är inställd på Café Publik bredvid Vänsterpartiets högkvarter på Andra Långgatan.

Innan jag beger mig dit så kollar jag igenom min utrustning. Inga DG-kläder eller Hugo Boss på mig? Check! Har jag några Cheap Monday jeans som jag kan hasa ner halvvägs till knäna och någon lila stickad tröja? Nej, tyvärr. Men jag dubbelkollar för att se att jag lämnat Amex-kortet hemma. Skulle kunna gå riktigt illa för mig om jag blev sedd tillsammans med ett Amex. Har jag någon kasse från Myrornas att medtaga? Nej! Panik! Vad ska jag göra? Puh! Hittade en klassisk palestinasjal i garderoben. En riktig lifesaver i sammanhanget!

Med tryggheten från palestinasjalen så beger jag mig mot Café Publik. Kommer dit en kvart innan lunchen stänger kl 15. Det är bara jag och en man som sitter ner och läser en tidning (troligen Arbetet). För att smälta in i miljön ännu mer så blickar jag snabb omkring mig för att hitta tidningen Prolitären eller nåt feministist- eller antiglobaliseringsflygblad att lägga på bordet. Men det ända jag hittar är Metro?! Jag antar att det är rumsrent att läsa den tidningen här så den tar jag med mig till bordet efter att jag har beställt dagens kötträtt som är Pannbiff med potatismos och rårörda lingon.

Det är kallt i lokalen för det är korsdrag då både främre dörren samt bakre dörren står vidöppna. Från köket så talar personalen högljutt.

Det tar ganska lång tid innan portionen kommer och den är i minsta laget trots att jag önskat att få en stor portion. En pannbiff duger inte för en arbetarpojk som mig. Visserligen är den rätt stor, men tre eller åtminstone två hade jag föredragit. Hade inte kostat dem mer än 4-5 kronor extra. Och kan de få dit en kund en gång extra per år för att han är mycket nöjd så är det ett mycket lågt marknadsföringspris! Men så funkar det bara i kapitalismens värld kanske.

Pannbiffen är god, potatismoset är gott och de rårörda lingonen utsökta! Såsen är tomatiserad vilket är lite ovanligt. Det är inget fel på det, men jag hade nog föredragit en klassisk skysås.

Till maten får man själv ta blandsallad med örtolja, och baguett med smör.

Priset är 65 kronor, vilket är schyst, men vi hade gärna sett större portioner.

Lunch på Café Publik
Notera även palestinasjalen

Smaklighet: ψ ψ ψ ½
God mat och goda tillbehör, men lite snålt med köttet.
Hälsosamhet: ♥ ♥ ♥
Varken bu eller bä.
Prisvärdhet: € € € ½
En större portion hade kanske dratt upp betyget till en 4:a.

Tack för visat intresse!

3 responses to “Café Publik (lunch)

  1. Mikael Westerberg

    Notera även att palestinasjalen inte är en palestinasjal utan en klassisk hm-sjal.
    Hur många fördomar fick du in i den här recensionen egentligen? Det är imponerande faktiskt.

  2. Fick tag på sjalen i den Egyptiska öknen, men visst, de kanske har varit på inköpsresa på HM.

    Kul att du blev imponerad! Det blev nog många.

  3. Det stavas ProlEtären, o kälkborgerliga klasshatare.

Kommentera

