McDonalds a.k.a Golden Arches a.k.a Donken (lunch)

McDonalds
I den här mycket trevliga inrättningen på Kungsportsavenyen har man gjort många besök. Vilka oftast har skett efter klockan 23 på kvällen. Någon hovmästare syns inte till denna dag då testpatrullen gör sitt intåg. Och det står förvånansvärt nog bara en servitris på plats.

Men då det bara finns en gäst före så är det snart vår tur att beställa. Det får bli 3 HB utan senap, en McNuggets meny med BBQ- och Currysås samt en stor pommes frites (egentligen pommes strips). Till måltidsdryck väljer jag Bjäres Julmust. Bjäres Julmust är inte alls så genuint svenskt som det låter utan är en produkt ägd av Coca-Cola.

McDonald

McDonalds hamburgare, pommes frites och NcNuggets

McDonald

Jag känner mig lite lättad då jag själv fick säga att jag ville ha en McNuggets-meny. Är så trött på att få frågan om jag vill ha en meny jämt. ”Nej, jag sa en McFeast, jag sa inte McFeast & c/o eller McFeast Meny!” Varför förutsätter de att man är efterbliven och inte vet vad man ska ha? Eller tror de att de flesta besökarna är förstagångsbesökare?

”Tack! Det blir nittio kronor tack!” Say what muthafucka?!? Sa hon nittio? Nia nolla? Med andra ord så är det bara ett fåtal restauranger i stan som har dyrare lunch och de oftast en stjärna i Guide Rouge. Jag hoppas att detta kanske innebär en smaksensation även här. Nåt i bakhuvudet säger mig att jag kommer ha fel, men jag är ingen fördomsfull person.

HB utan senap och Nuggets dröjer som vanlig 4 minuter, vilket i branschspråk betyder 6-7 minuter. Men det gör mig inget för jag ser att de nya färska pommesen ligger och badar i den oxiderade rapsoljan (vilket troligen är mer ohälsosamt än den transfettrika oljan de hade tidigare). Pommesen var helt klart MYCKET godare förr! Detsamma gäller frigolit-stripsen man får på 7:ans som går av på mitten då man stoppar gaffeln i dem. Men nog om det!

Maten anländer varmt på brickan och avnjutas sedan de kommande 8-10 minutrarna. Köttet i hamburgarna ger känslan av att vara mikrougnsvärmt snarare än stekt. Var är stekytan? Brödet var bättre rostat förr. Nuggetsen har fått mer skorpa på sig och mindre kött. Pommesen smakar som sagt sämre.

Kan detta vara sant eller är det mitt smaksinne som förbättrats/försämrats? Fördelarna är att det går rätt snabbt att få en stor måltid här. Och man vet att maten nästan alltid smakar lika dåligt.

Vad gäller miljön, så kan man väl säga att dermatologer skulle trivas här med denna intensiva lysrörsbelysning som gör att man ser in i porerna i huden. För oss som inte är make-up-artister så känns ljussättningen mer tveksam. Och då hjälper inte alla fina bilder på gamla Göteborg som de satt upp på väggarna.

Det hjäper inte att jag fick en riklig portion, det får man även på bufféer, för detta var bland de dyraste luncherna testpatrullen har testat hittills. Och det nådde vi besökstillfället inte riktigt upp till Fonds klass eller någon annan stjärnrestaurang i Göteborg. McDonalds

Tack för visat intresse!

Smaklighet: ψ ψ
Varierar inte menyn så ofta och smakar sisådär
Hälsosamhet: ♥ ♥
Mycket friterat och tveksamma råvaror
Prisvärdhet: €
Även för en stor portion burgare så 90 kronor galet

3 responses to “McDonalds a.k.a Golden Arches a.k.a Donken (lunch)

  1. haha, jo, jag tycker med att pommes fritten var godare förr. kanske var dem mer drypande i fett? hm.

  2. wow. detta inlägget var typ .. såå bra.

    hur kan du vara så braaaa?

  3. För att många då de beställer endast säger en bigmac och menar hela menyn… Då är det alltid bra att dubbelkolla för annars bli personen arg då den bara får en hamburgare…

Kommentera

