Great India (Lunch)

Testpatrullen hade denna dag letat sig utanför komfortzonen kring centrala stan och var nu ute på vift kring Majorna. Man vet ju att denna stadsdel ofta beträds av bolsjeviker, miljöpartister, och andra farsoter.

På Första Långgatan finns det hela 3 indiska restauranger. Men räknar man med förlängningen av Första Långgatan så finns det en fjärde, nämligen den gamla kinarestaurangen en trappa upp på Stigbergsliden. Denna klassiska karaokeinrättning har sedan en tid tillbaka blivit indisk restaurang och testpatrullen älskar Bollywood, Naan, Tantra sex, Chutney och Yoga så ett besök var ju givet.

Man skulle kunna tänka sig att stället blivit ordentligt upprustat med nya ägare. Möjligen att så har skett, men det verkar fortfarande vara heltäckningsmattor som är mode i Indien och en mycket tveksam interiör i övrigt. Och dra på trissor om det inte står en gammal karaokemaskin kvar inne i ett av de rummen i denna stora restaurang.

Det enda som fattas är en skylt där det står Stor Stark 25 kronor, Happy Hour eller nåt liknande men vi ser ingen sådan. Den kommer säkert upp efter lunch, nåt annat skulle förvåna.

Indian FoodLunchbuffén kostar 55 kr med vatten eller 65 kronor med läsk. Billigare än så kan det aldrig bli! Att jag fick kvitto när jag betalat vid kassan där jag kom in gjorde mig ännu mer misstänksam. Står säkert nån barnarbetare i köket och slavar för 3,50 kr timmen. Men det är väl dubbla lönen mot vad de får i Indien så jag känner mig på glatt humör och traskar genast till buffén.

Här finns klassiker som Chicken Tandori (den röda ni vet) samt Saag Gosht (vilket på det närbesläktade språket persiska betyder hundkött. Hmmm!), grönsaksrullar, ris, nudlar, sallad, raita (yoghurt med prylar som spiskummin och gurka i), och lite vegetariska sönderkokta grönsaksröror, m.m. Även naanbröd ingick och det var faktiskt fortfarande lite varmt då det låg omfamnat i dukar.

Förutom namnet så är Saag Gosht en klassiker som vi älskar. Det är en gryta med spenat och lammkött och en handfull indiska kryddor i. Men i detta fallet så var smakerna lite fadda och gav inte den hetta och intensitet som man önskar från det indiska köket.

Bredvid salladen fanns tre yoghurtröror att välja mellan. När jag frågade vad den ena innehåll så sa föreståndaren nåt i stil med yoghurt, stark, mynta, kattmat. Det där med kattmat fick mig något fundersam, men jag vågade inte ifrågasätta hans profession och gick snällt tillbaks till bordet och åt min kattmat. Jag tyckte allt att det smakade lite kattmat, men det kanske mer var en placeboeffekt. Låt oss hoppas detta.

Smaklighet: ψ ψ
Inte så gott som indiskt brukar vara, men bra urval
Hälsosamhet: ♥ ♥ ♥
Buffé ger möjlighet till att dra ner på fett och kolhydrater, men vet inte hur näringsvärdet i kattmat ser ut
Prisvärdhet: € € € € €
55 kr för all-you-can-eat

6 responses to “Great India (Lunch)

  1. hejsan! jag läser din blogg mest dagligen!
    underbar läsning vill jag bara passa på o säga.
    ser fram emot nya inlägg.

  2. Hej,
    jag har läst den här hela vill att den ska bort som denna restaurang finns inte nu…………….

  3. ”kattmat ” det finns ingen sån mat i hela indien och det måste vara en språk missfÖrstå

  4. du är en riktig jävel som skriver såna saker om mat som du har ätit om du kan laga bättre själv så stanna hemma och äta potatismus din idiut

Kommentera

