Lunch – A Hereford Beefstouw

A Hereford Beefstouw har varit en av mina lunchfavoriter i många år. Kombinationen kött, stor salladsbuffét och bra priser har varit en oslagbar kombination.

A Hereford Beefstouw, vilket namn! Restaurangen som alltså titulerar sig i obestämd form och vars namn som ingen vågar uttala. I folkmun går den som ”den där restaurangen på Järntorget”.

I den tämligen avskalade skandinaviska stil som råder i lokalen finns det oftast gott om plats om man kommer strax innan lunchen stänger vid kl 14. Annars kan det ibland bildas köer. Ägarn huserar ibland i lokalen och har en tämligen barsk min som drar ner stämningen en aning. Annars är personalen glad och trevlig.

När man sätter sig ner så får man en liten pappersenkät att fylla i vad man ska ha för mat, stekgrad, kryddsmör, osv.

Som så många gånger för beställer jag in oxfilégrillspettet (150 gram) och sjävklart kryssar jag för att jag vill ha salladsbaren till lunch. Måltidsdryck blir som alltid isvatten.

Innan maten anländer så får man en korg med brödskivor och bregott till, men jag går istället och hämtar från den goda salladsbuffén med körsbärstomater, babyspenat, oliver, m.m. Jag blandar ihop min egna vinägrett på de olika oljor och vinäger som finns att välja bland, och strör på lite sesam och solrosfrön.

Köttet anländer på en varm gjutjärnsplatta och med den obligatoriska bladpersiljakvisten (den som alla lägger åt sidan).

Tyvärr har priserna ökat i rasande fart (oxymoron?) de senaste åren. Från att förr ha kostat 79 kr inkl salladsbuffét och kaffe med choklad, så kostar nu mitt spett med salldsbuffét svindlande 157 kronor! Och då ingår inte måltidsdryck (22 kr) eller kaffe (24 kr). Tre fyra luncher sen är hela socialbidraget borta! Inget för en simpel fattig arbetarpöjk som mig. Nä, Hereford var bättre förr!

Smaklighet: ψ ψ ψ ψ
Hälsosamhet: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Prisvärdhet: €

OBS! Bilden nedan är extrautrustad med stor tallrik. Ordinarie utförande är en liten salladsskål.

Kommentera

